Fakta om dagtilbuddet

Mosebo og Naturbussen er to forskellige institutioner under samme leder og økonomi.

I dagligdagen er vi hver vores sted. Vi er sammen i nogle ferier, vi lukker sammen også holdes der personalemøder sammen.

For Mosebo og Naturbussen er fællesskabet kernen i det vi laver. For os er det fællesskabet der løfter os, og det vi udvikler os i og med. Vi arbejder ud fra et anerkendende syn hvor vi har børnenes ressourcer og kompetencer for øje. Vi går op i at børn skal være gode venner, og blive gode sociale børn når de kommer videre herfra.

Vi er en lille institution med ca. 66 børn alt efter årstiden, færre når de store børn er startet i skole, og flest børn op til de skal i skole. Vi er fordelte på tre stuer med lige mange børn på hver stue, blandet i køn og alder. På hver stue er ambitionen at der skal være to pædagoger og en medhjælper, suppleret med faste vikarer og praktikanter ind i mellem. I Mosebo arbejder vi meget på tværs. Trods det at være på tre stuer søger vi rigtig gerne det store fællesskab. Der er flydende adgang mellem stuerne til daglig og vi prøver at lave ture og pædagogiske forløb på tværs af Mosebo.

Vi går op i at alle børn og forældre får en positiv aflevering og ligeledes afsked hver dag. Vi vil gerne møde alle i øjenhøjde og være nærværende, så alle føler sig som en del af Mosebo. I Mosebo er vi nemlig fælles, og der er plads til alle i Mosebo. Det er kernen for os.

Naturbussen er en satellit under Mosebo. Naturbussen er en børnehave med 22 børn. Der er en fast morgenåbner og lukker. Hertil suppleret med 2 faste pædagoger og en medhjælper. Bussen kører hver dag på tur, rundt på hele Sjælland. Hele Sjælland er vores legeplads.

Vi har et lokale på Mosedeskolen som vi er i indtil ca. 8.30 og er hjemme igen ca. kl.15.00. man kan aflevere og hente ved bussen eller i lokalet.

I Naturbussen går vi højt op i at få spændende naturoplevelser i en kombination med bevægelse. Vi er nysgerrige på Naturen og følger børnenes spor når de bliver opslugt af noget. Vi bruger børnedemokrati aktivt og lader børnene være med til at bestemme hvor vi skal tage hen på tur.

I Naturbussen er vi ligesom i Mosebo optaget af at være gode venner og være en del af et fællesskab. Vi oplever at børn hurtigt falder til når de lander i Naturbussen, og at der en høj grad af trivsel.

Naturbussen og Mosebo arbejder tæt sammen med kommunens øvrige faggrupper (eks. ressource pædagoger, psykologer og logopæd) og er slet ikke i tvivl om, at vores faglige formåen og kunnen udvikles, når vi har eksterne med til at være sammen med os i det daglige arbejde. Det giver en tryghed at andre er nysgerrighed på vores pædagogiske praksis.

Åbningstider:

Mosebo